Hvordan jeg opprettet en nettbutikk

Refleksjonsnotat

Da jeg først leste eksamens oppgaven, tenkte jeg veldig fort at dette kom til å bli en kul opplevelse, lærerik og veldig gøy. Jeg hadde midlertidig ikke sett for meg hvor mye tid og energi jeg kom til å legge inn i selve prosjektet, ettersom jeg tenkte at dette var noe som var veldig enkelt å gjøre ut ifra en ide man kommer på. Etter å ha vært litt frem og tilbake med meg selv og gruppen, skjønte jeg dog at det ikke var så lett å komme på et produkt eller en tjeneste vi ønsket å starte en nettbutikk for. Etterhvert kom vi frem til at vi skulle åpne nettbutikken for Indie bowls, som da var et eksisterende produkt på Koh Chang i Thailand. En bekjent av oss driver en cafebar på øyen og har i disse tider har corona viruset gjort litt rammer på businessen. Det ble vanskelig å få gjester til øyen og vi så derfor muligheten til å ekspandere butikken ved å åpne opp nettbutikken for cafebaren, som allerede solgte disse bowlene. Vi var alle veldig enige om at dette var hva vi ønsket å gjøre, så fort ideen kom på bordet. Etter å ha snakket med bedriftseieren, og laget en plan for hvordan vi skulle gjøre dette, virket det som at dette skulle gå problemfritt. Vi var litt frem og tilbake på om vi skulle gjøre dette til en internasjonal greie eller ikke. Vi fant fort ut av sammen med bedriftseier om at det var en no brainer og gå internasjonalt.

Vi lagde en gruppe på Miro.com hvor vi hadde full oversikt over hverandre arbeid. Vi skrev ned målene våre, utarbeidet en arbeidsplan og fordelte ut oppgaver til hver enkelt i gruppen. Miro gjorde det veldig oversiktlig for oss, ettersom vi ikke møtte hverandre fysisk like mye som vi skulle ønske, med tanke på Covid-19 situasjonen. Det var veldig oversiktlig og ga oss muligheten til å alltid være oppdatert på hverandres arbeid. Vi var veldig flinke til å fordele oppgaver, men også hjelpe hverandre og støtte opp hvis vi trengte hjelp. Så vi alle følte at vi var innvolvert i hele prosessen.

Videre var det bare å sette i gang å kjøpe et domene. Vi kalte domene for Indiebowls.com. Laget oss en shopify konto og koblet domene opp mot dette. Det har vært mye vi har måttet finne ut på egenhånd. Vanligvis bruker skolen å gi oss manualer for hvordan vi skal sette opp ting. Jeg tror at ved å la oss prøve selv og feile, så får vi et mye større læringsutbytte. For det var akkurat det vi gjorde. Vi ble tvunget til å finne ut av mye selv. Det ble noen youtube videoer og mange google søk for å finne ut av hvordan vi koblet opp domenet vårt til shopify. Designe nettbutikken og finne ut av lover og regler for nettsiden.

Det neste vi gjorde i prosessen var å lage oss en OKR. Vi satte oss noen hårete mål, men tenkte at det ville bli moro å prøve. Vi visste fra tidlig av at dette var noe vi kom til å lære masse av, så hvorfor ikke sette seg ett hårete mål og jobbe så godt vi kunne mot det?

KR1: 2000 besøkende i nettbutikken innen Q2

KR2: Selge 50 produkter innen Q2

KR3: Få 100% fornøyde kunder

Det neste steget i prosessen var å få bedriftseier til å bestille opp produktene. Det ble med dette en del ventetid fordi prosjektet skal være 100% bærekraftig. Vi måtte også belage oss på mer ventetid når det kom til bilder av produktene, som vi trengte til nettsiden vår. Med tanke på at disse bildene blir tatt i Thailand og produktene ikke hadde kommet frem enda. Ventetiden på bildene utsatte lanseringstiden vår en del, ettersom vi ikke fikk ferdigstilt nettsiden med det grafiske uten bildene.

Vi måtte også selvfølgelig prise produktene våre. Men først finne ut av kostnadene for produksjon, frakt og utsalgspriser. Vi tok en titt på konkurransen vår, som vi hadde der ut. Vi kom fort frem til at vi måtte legge oss under dem, prismessig. Men samtidig ha en ganske god fortjeneste på produktet. Vi ble ganske fort enige om hvordan vi skulle selge produktet også. At vi solgte bollene i bundles, i form av pakkepriser, men også enkeltvis. Vi prissatte produktene slik at det ble mer attraktivt å kjøpe dem i bundles. Hvor man får mer for pengene, men samtidig at vi tjener inn godt nok på fortjenesten. Produktene enkeltvis har en høy pris, men som en bundle vil det bli en sammenslått pris, men som også da er satt litt ned. Vi ble veldig fort enige om prissettingen i gruppen og føler vi gjorde et godt valg.

Videre var vi i gang med å finne en fraktmetode. Konseptet rundt Indie bowls er jo at det skal være så bærekraftig som mulig. Fra produksjon – leverandør – produkt – kunde. Vi fant Thaipost i Thailand som sender ut varen med båt. Det vil da ta noen uker før produktet er kommet til kunden, med tanke på at det blir fraktet med båt. Båt var det mest bærekraftige alternativet vi kunne finne. Videre var vi i dialog med Bring, for å forhøre oss rundt hvordan det fungerte med fortolling og frakt kostnader. Vi kontaktet også Thaipost for å finne ut av diverse kostnader rundt frakt.

Når alt dette var gjort, var det på tide å lage nyhetsbrev å sende dette ut. Vi fikk fort veldig god respons på de første nyhetsbrevene som ble sendt ut. Vi fikk en del abonnementer og satte fort i gang prosessen med å sende ut takkebrev til kundene våre.

Under hele denne perioden har vi sakte men sikkert, markedsført mye av denne nettsiden på våre sosiale medier og nettsidens diverse sosiale medier. Vi har delt til venner og bekjente og fått mange profilerte folk til å dele nettsiden og de diverse sosiale mediene våre på deres medier. Vi merket veldig fort at det var ganske god respons fra sosiale medier og at det var en veldig effektiv måte å få navnet vårt ut der. 

Alt i alt, så har dette vært noe av det jeg har lært mest fra når det kommer til hele skolegangen på Høyskolen Kristiania. Det skumle ved å gjøre alt selv, uten noen form for mal vi skulle følge eller hjelp fra noen. Ting sitter litt bedre når du selv må ut å fiske etter informasjon og dette har vært veldig utfordrende men samtidig veldig gøy. Uten tvil har dette vært noe av det bedre læringsutbytte jeg har fått.

  • Paolos Debesay

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *